1.15.2011

seminar bijak belajar

salam kesayangan :)
salam malam ahad :P

dah dua minggu berlalu semester pertama persekolahan
dan dah dua minggu kesayangan saya takde.huhu.
so, sorrylah kalau saya sedikit malas nak update blog.
tapi kan..saya akan cuba update jugak. saya taknak nanti kesayangan tarik muka :)

ini sedikit update beberapa memoir kaku yang saya amek hari rabu yang lalu.
semasa SEMINAR BIJAK BELAJAR
pagi tuh saya agak sibuk dengan kemaskini maklumat peribadi pelajar.
jadi hanya sempat masuk di sesi akhir seminar di sebelah tengahari.

seminar nih bawah kelolaan Mh. Khairiah sebagai kaunselor di sekolah nih.
penceramah jemputan adalah Dr. Shukri. Pengerusi pulak Mualim Zainal
tajuk seminar lebih kepada semangat belajar di kalangan pelajar, teknik-teknik yang harus digunapakai, dan ape yang patut seorang pelajar buat.

antara isi yang disampaikan
mengenai penumpuan dalam kelas.
sebenarnya..kalau dalam Islam...perkara ni banyak di sebut..
"KUSYUK"
dan orang-orang kita panggil fokus.
kalaulah kita tahu kelebihan kusyuk nih...subhanAllah..

dalam buku penenang jiwa yang saya baca tuh, ade satu bab tuh mengenai kusyuk. antara kisah yang terdapat dalam buku tuh diceritakan,
tangan Amr bin Dzar digigit oleh sesuatu. beliau seorang zahid dan abid. lalu doktor berkata kepadanya, " tangannya mesti dipotong." Amr berkata, " silakan." lalu tabib berkata, " potonglah dia!" mereka berkata, "kami tidak sanggup memotongnya kecuali jika mengikatnya dengan tali," Amr berkata, " tidak, potonglah ia ketika aku sedang melakukan solat." ketika Amr sedang solat, maka tangannya dipotong dan dia tidak merasakan kesakitannya.

nampak?
semua berbalik kepada kusyuk.
macam mana datangnya kusyuk? semua berbalik kepada fokus.
itulah yang dilakukan oleh orang-orang 'magican' dalam mempermainkan minda kita. 
jadi, kesimpulannya...budak-budak chomey, sila FOKUS yer :)


aktiviti-aktiviti dalam seminar
 
semua pun kusyuk jer.hehehe

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
barisan mualimmah ;)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 semua macam nak menembak jer ;p

seminar yang bermula seawal lapan pagi tuh berakhir jam empat petang.
memang penat, tapi berbaloi-baloi ;p

owh nih, lagi satu. gambar curik. mintak maaf yer, tuan punye beg, saya rasa nih beg banat stam.
maaf sangat amek curik-curik, dosa tak? hehe.

 
 
chomey!

maaf..kualiti gambar memang buruk, sebab camera murah. dan tuan punye blog malas sangat nak edit gambar. ;p

krdt: babyNIKON teah ;p
alahai..ini jer kot gambar saya yang ada.
sian betul jadik gambargrapher nih :P


Comments
0 Comments

0 comments:

Daisypath Happy Birthday tickers