11.08.2011

Pasca PMR : #10 Yop & Yong ke Melaka wei! - Muzium Belia & Muzium Senilukis Melaka

assalamualaikum :)
satu malaysia! :P
hari kedua di melaka, selepas 'bertekak' dengan driver, (pagi-pagi dah hilang mood)
ade ke patut driver tuh pulak arahkan kami check-out awal-awal pagi (huh?)
suka-suki nenek dia je. alasan dia sebab nak sampai ipoh awal sebab nak makan malam dengan family, (esoknye deepavali). so, ade saya kisah? haha. *geram sangat!*
pengajaran: sila tempah bas yang kita tahu servisnya tahap apa, even kena naik bas sekolah sekali pun!

9.00 pagi.
selepas turunkan kami berdekatan dengan Bangunan Stadhuys plan awal adalah cari dulu tempat nak sarapan. nasib baik pagi tuh, mualim bagi kami roti untuk lapik perut, kalau tak, maunya semua lapo.
tapi dah alang-alang berada di hadapan muzium belia ni, jom singgah dulu!
bayaran masuk muzium ni student: rm1, tapi sebab mh2 nye chomey, jadi dapat masuk dengan harga 50sen! hahha. (oke, yang tipu, tentang comey tuh :P)

muzium ni ada dua tingkat, yang bawah untuk muzium belia, dan atas muzium senilukis melaka.
ni first time saya masuk sini. dulu masa praktikal, tak pulak perasan tentang muzium ni, yang saya pernah pergi, muzium senibina malaysia. (koleksi model rumah & kesenian islam).
peluang kali ni, memang best lah! 








saya suka rumah ni, lukisan dia sangat best! 
tapi masih tak boleh lawan model manusia & lukisan di pasir salak. (lagi real!)
tapi sayangnya, kompleks pasir salak tuh, takleh bawa masuk camera.
selalunya begitula, tempat-tempat sejarah begini, muzium terutamanya, takleh bawak camera, tapi di melaka ni, yang bestnya, semua tempat boleh bawa masuk camera! memang tak rugi lah bawa camera mahal. 
(yang rugi camera murah macam saya, kualiti gambar macam nak campak-campak je ke dinding T_____T)




satu lagi tempat yang menarik di melaka ni, adalah balai senilukis melaka ni.
antara yang saya teringin sangat nak tengok sebenarnya. pemeran bunga & lukisan.
(art lah sangat kan :P bajet hati seni )
 bila dapat peluang ni, syukur sangat. kadang saya rasa, saya dah selesa dengan apa yang saya ada sekarang. 
saya memang nak kerja yang dalam masa yang sama, saya boleh buat benda yang saya suka,
seni, travel, aktiviti lasak, spent masa dengan budak-budak, belajar kaunseling.
semua ni saya belajar hanya dengan kerja jadi cekgu.
yer, cekgu. 
Allah sedang bagi apa yang saya perlukan. :)
(nasibaik saya takkerja surveying, ntah dapat tengok indah malam pun, belom tentu)









































Comments
0 Comments

0 comments:

Daisypath Happy Birthday tickers