8.23.2012

Sejarah SPM: Soalan Ramalan

assalamaualikum :)

harituh masa kursus last day sekolah, cekgu tuh ada bagitau.
nih bab yang PASTI masuk dalam SPM 2012.
nih bukan dorang bomoh ke ramal ke apa, ini semua berdasarkan analisis yang dilakukan oleh cekgu-cekgu berpengalaman. saya belum sampai tahap nih lagi.huhu

so, saya tak suruh ikut..tapi boleh je, nak tumpu lebih sikit topik-topik nih.
dengan syarat kena study semua bab. walaupun saya tak bape reti nak explain sejarah nih, tapi sejarah antara subjek yang best kalau paham.

 lagi sekali diingatkan ini bukan soalan ramalan! jangan terlampau berharap tanpa usaha. saya ada pengalaman tentang nih. confident dengan cakap orang.."ohh..ini soalan confirm keluar. saya yang buat buku nih. memang akan keluar.. " nah..dia bagi semua senarai topik yang keluar. saya yang last minute rasa tak sempat nak study semua, ikut je. just baca topik ramalan. sekali masa dalam dewan exam. 30minit awal selepas dapat kertas, saya dah menyumpah seranah dalam hati. satu dewan bising. saya agak satu dewan bengang dengan penceramah teknik menjawab tuh. satu soalan pun dia cakap, tak keluar. bayangkan..saya taram je paper sejarah. sebab tuh kot, Allah nak saya ajar sejarah. kongsi pengalaman. saya banyak pengalaman masa study sejarah dulu, berbanding addmath.hmm. (oke, dah melalut). hehe.

Topik-topik Ramalan

Bab 5 Tingkatan 4
-tentang sejarah islam
-hijrah, aqabah, bacalah semua dalam bab 5 nih (samada dalam subjektif or objektif)

Bab 10 Tingkatan 4
-Dasar british

Bab 9 Tingkatan 5
-perang dunia pertama & kedua
- komunis
-dasar luar malaysia
-asas pembentukkan
-tahap-tahap..

Bab 6 Tingkatan 5
-gerakan islah
-ciri-ciri birokrasi
-peranan majalah
-kedudukan jepun sebelum & selepas

* study juga tentang sabah & sarawak

moga ini dapat membantu. yang malas nak baca tuh, kena lah selalu buat latihan. tentang esei. baca buku yang latihan ada esei tuh.
Comments
0 Comments

0 comments:

Daisypath Happy Birthday tickers